KONCEPCJA PRACY ŻŁOBKA MIEJSKIEGO Z GRUPAMI PRZEDSZKOLNYMI
W ZŁOTORYI W LATACH 2011- 2013
(koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w Ustawie o Systemie Oświaty i aktach wykonawczych do ustawy)
„POWIEDZ MI, A ZAPOMNĘ. POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM.
POZWÓL MI WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM.”
Konfucjusz
WIZJA
Dzieci opuszczające przedszkole samodzielne i rozpoznawalne w środowisku lokalnym
Programy dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci
Dobra współpraca z rodzicami
Twórczy i kreatywny nauczyciel
Precyzyjny system praw i obowiązków
Zaufanie i partnerstwo
Pielęgnowanie tradycji przedszkola
Swobodna realizacja dziecięcych pomysłów
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
1. Tworzenie warunków do nauki czynności samoobsługowych, poznawania zasad bezpieczeństwa oraz poznawania wszystkimi zmysłami
2. Rozwijanie postaw twórczych dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy.
3. Organizowanie warunków działalności placówki, pozwalających na zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w każdej sytuacji.
4. Sprzyjanie indywidualnemu rozwojowi dziecka, dostosowanie oddziaływań do jego potrzeb i możliwości.
5. Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu placówki i efektywne angażowanie ich do realizacji zadań określonych w koncepcji.
6. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w procesie wychowania i edukacji.
7. Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia przedszkola gwarantującego właściwą realizację zadań placówki.
8. Przestrzeganie i upowszechnianie praw dziecka.
9. Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
10. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.
METODY PRACY Z DZIEĆMI
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów .
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1 Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2 Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne,
3. Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
4. Metody aktywne (elementy)–
- el.gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów.
- el. gimnastyki twórczej R. Labana.
- ruch rozwijający Weroniki Sherborne.
- el. metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz.
- Elementy muzykoterapii, relaksacji.
W NASZEJ PLACÓWCE DZIECKO:
1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
2. Czuje się bezpieczne.
3. Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.
7. Jest świadome swojej przynależności narodowej.
8. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
9. Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
RODZICE:
1. Uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.
2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
3. Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola.
4. Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
5. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
6. Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
7. Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc.
8. Są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco - wychowawczej
i zarządzania placówką.
NAUCZYCIELE:
1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
2. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
3. Realizują programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
5. Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
6. Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
7. Uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.
8. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
9. Monitorują efektywność własnej pracy.
10. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
11. Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.
12. Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka.
13. Proponują rodzicom nowe formy współpracy.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent naszej placówki:
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci oraz ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka samodzielnego, twórczego, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować wychowanie przedszkolne w środowisku lokalnym, kultywować tradycję i wychowanie regionalne a także doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola są zawarte w programach:
wychowawczym
współpracy z rodzicami
współpracy ze środowiskiem
planem nadzoru pedagogicznego
Wszystkie te plany są spójne z przyjętą koncepcją.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.
Zapoznano na Posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dnia 31 sierpnia 2011 r.
W związku z prowadzeniem w placówce grup dzieci 3 i 4 letnich koncepcję pracy zmodyfikowano w kierunku nauki samoobsługi, poznania i stosowania zasad bezpieczeństwa oraz poznawania świata wszystkimi zmysłami z zastosowaniem technik aktywności twórczej.
Zmiany wprowadzono i zapoznano Radę Pedagogiczną dnia 31 sierpnia 2012 r